Jó együttműködés egy márkakereskedésben? Maaargit, normális?

Comment

Jó együttműködés egy márkakereskedésben? Maaargit, normális?

Sales találkozó. A potenciális ügyfél egy budapesti autómárka kereskedés. Egyik értékesítőjükkel beszélgetünk. Autóipari ügyfelünk volt már, beszállítói területről. De mi márkakereskedő ügyfelet szeretnénk az övünk alá. Nem is egyet. Ezért vagyuk itt. Érteni akarjuk az autókereskedők szektorspcifikus problémáit. Azok közül is azokat, amik kommunikcáióval függnek össze.

A találkozó nem megy jól. Tapasztalt értékesítő vállalta, hogy mesél nekünk. De nincs jelen a beszélgetésben. Türelmetlenül forgatja a szemeit, a kérdésekre nyögvenyelősen ad csak válaszokat. Amikor szóvá teszem, elnézést kér. Rengeteg az adminisztráció, van hogy 7, 8, néha f9-ig is bent van emiatt - mondja. “Miért nem jut több értékesítő az ügyfelekre, hogy haza lehessen menni emberi időben” - kérdezem. Mert akkor hó végén nincs meg a betevő. Főleg jutalékból élnek, inkább kevesebben legyenek, de adjanak el több autót. Sajnos ez adminisztrációval jár, amit muszáj csinálni, a munka része, ez van. Oké, világos.

A kép csak illusztráció. Járhattunk is meg nem is éppen egy Toyota kereskedésben.

A kép csak illusztráció. Járhattunk is meg nem is éppen egy Toyota kereskedésben.

”És milyen a hangulat a cégben? Flottul együtt tudtok működni egymással?” - kérdezem.
Hirtelen mintha ideget ért volna a kérdés, mélyen a szemembe néz. Elkerekednek a szemei, a szavakat elhúzva, #margitmaganormális módon kérdez vissza: EGY KERESKEDÉÉÉSBEN??? EGYÜTTMŰKÖDÉS? Majd felelnéz az épület job felső sarkába, és kinevet. Hirtelen enyém minden figyelme!

Kiderül, hogy régi motoros a szakmában. Egy időben családi vállalkozásban saját kereskedést is vitt. Tudja, hogy miről beszél. És ahogy hallgatom, bekattannak a saját élményeim. Munkafelvétel. Szervíz. Értékesítés. Biztosítási ügyek. Én tulajdonképpen egy kereskedést leszámítva nem emlékszem olyanra, hogy ne azt éreztem volna egy autókereskedésben, hogy nincs valami tettenérhető feszültség a munkatársak között. Lehet, hogy nem is véletlenül kerekedtek el azok a szemek, és Margit tényleg nem normális?

“Na pontosan ezért kértem, hogy tallákozzunk!” - mondom. “Ez az a mondat, amiért jöttem. Köszönöm!” Beszélgetünk még egy kicsit, pedig valójában mindent értek. Kiderül, hogy ő például jóban van egyébként a szervizesekkel, de más kollégák nem annyira. “Mi kellett hozzá” - kérdezem? “Átjárok kávézni. És megkérdezem, hogy kérnek-e valamit ebédre, amikor kimegyek ebédért.” - mondja. Hmmm?! “Tehát ha beszélgettek, kommunikáltok, egymással, akkor jobb a viszony is?” - mondom. “Igen!” - mondja.

Amikor elindultam a találkozóra, egyáltalán nem tudtam, mi sülhet ki belőle, csak bíztam benne, hogy kisül belőle valami. Amikor elkezdtük, megijedtem, hogy ez nem vezet majd sehova, csak húzzuk egymás idejét. Mire befejeztük, megértettem, amit legfeljebb is csak tudat alatt tudhattunk: hogy miért vagyunk itt? Azért, mert a márkakereskedések zömében rossz a hangulat. És ha mi egy olyan világban hiszünk, amiben az emberek odafigyelnek egymásra, igyekeznek megérteni egymást és igyekeznek értékelni egymást, akkor a tudásunk az autókereskedések világában kiváló szolgálatot tehet.

Ha igaz tehát, hogy ez egy szektoriális jelenség, ha igaz, hogy a márkakereskedésekben az átlagnál gyakoribb a kommunikáció rossz működéséből adódó lefulladások száma, ha igaz, hogy ez a vevőket és a munkatársakat egyaránt negatívan érinti, akkor itt az ideje, hogy ennek okait mélyebben is megértsük, és tegyünk ellene.

Ha te is márkakereskedésnél dolgozol, örömmel hallanánk a véleményed. Mi okozhatja a rossz hangulatot? Hol van jó a hangulat, és mit csinálnak másképp? Miből adódnak a konfliktusok, és miért jellemzőbben egy kereskedésnél?

Comment

Egy olyan világban hiszünk,

Comment

Egy olyan világban hiszünk,

…amiben:
- figyelünk egymásra
- értjük egymást
- értékeljük egymást
- komolyan vesszük magunkat

Ezt ma fogalmaztuk meg, készülve egy képzésre, aminek keretében egy olyan csapattal találkozunk majd, akik cégen belül és - nem meglepő módon - az ügyfeleikkel is gyakran élnek meg konfliktusos helyzeteket. Jó érzés volt előbb táblára, majd papírra, és végül most ide is leírni. Kerek, jó érzés.

Comment

Hogyan legyél sikeres?

Comment

Hogyan legyél sikeres?

Sam Altman egy amerikai vállalkozó, befektető, programozó és blogger. A Y Combinator és az OpenAI társelnöke. 2019 elején írt egy blogbejegyzést How to Be Successful címmel, amit az eddigi legfontosabb írásának tulajdonított, és van is benne valami… amit 34 évesen megtanult a sikerről, azt bele is írta. Itt ma csak egy pontot emelünk ki a tizenháromból, de érdemes elolvasni a komplett írást is.

Legyen majdhogynem túl sok önbizalmad!
”Az önbizalom rendkívüli erő. A legsikeresebb emberek, akiket ismerek szinte téveszmések ebben. Idejekorán fejleszd ki ezt a képességedet. Ahogy nő az ítélőképességedet igazoló adatpontok száma, és ahogy képessé válsz konzisztensen eredményeket letenni az asztalra, úgy bízz magadban egyre inkább. Ha nem hiszel magadban, nehezen engeded majd meg magadnak, hogy ellentétes véleményed legyen a jövőről. Pedig éppen ott hozható össze a legtöbb érték. Emlékszem, amikor Elon Musk körbevezetett a SpaceX gyárban sok évvel ezelőtt. Részleteiben beszélt róla, hogy a rakéták valamennyi alkatrészét ők gyártják, de ami a legélesebben bevésődött az emlékembe az az arcán megjelenő totális meggyőződés volt, miközben arról beszélt, hogy nagy rakétákat küld majd a Marsra. Távozásomkor azt gondoltam, hogy “nna, hát akkor így fest a meggyőződés mércéje.”

Az önbizalmat önismerettel kell kiegynsúlyozni. Régen utáltam a kirtika minden fajtáját, és aktívan kerültem. Ma igyekszem mindent meghallgatni azzal a feltételezéssel, hogy igaz lehet, és utána döntöm csak el, hogy teszek-e valamit a dologgal kapcsolatban vagy sem. Az igazság keresése nehéz és gyakran fájdalmas, de ez az, ami elválasztja az önbizalmat az önámítástól.”

Comment

Információ vs történet

Comment

Információ vs történet

“Az információ értéke nem éli túl a pillanatot, amiben új volt.  A történet más. A történet nem meríti ki magát. Megőrzi és koncentrálja erejét, és képes azt akár hosszú idő után is újra és újra kiadni.” - Walter Benjamin

Comment

19-ben súlya lesz a szavadnak!


Comment

19-ben súlya lesz a szavadnak!


Ha tudnád, hogy sikerrel jársz, milyen imázst álmodnál magadnak? Mit szeretnél, milyennek lássanak az emberek? Milyennek lássanak a kollégáid, az ügyfeleid? Határozottabbnak? Világosabbnak? Céltudatosabbnak? Nyitottabbnak? Kíváncsibbnak? Megértőbbnek?

Comment

"Az év legintelligensebb vállalata" díj nyertese pedig...

Comment

"Az év legintelligensebb vállalata" díj nyertese pedig...

Kis, közép és nagyvállalati kategóriákban kereste idén is a Mensa Hungarica az az év intelligens vállalatát. És mint elmúlt péntek este egy kellemes dunai hajózás keretében kiderült, megtalálták.

Ott voltunk mi is, hiszen hónapokkal ezelőtt a párbeszédműhellyel közösen felajánlottuk, hogy a három nyertes cég néhány kollégájának megmérjük az érzelmi- és kommunikációs intelligenciáját és tartunk nekik egy fejlesztő teamcoaching napot is Superteam néven.

Izgalommal vártuk, hogy kikkel találkozunk majd a képzésen, ami péntek este kis is derült.
Az év intelligens vállalata - kisvállalati kategória: Pilar
Az év intelligens vállalata - középvállalati kategória: Grape
Az év intelligens vállalata - nagyvállalati kategória: Morgan Stanley

A cégek 3, 4 és 5 főt delegálhatnak majd képzésünkre, vegyes csapatukkal elsőként egy EQ és CQ Tesztet veszünk fel, majd ezekre építve merülünk bele az önkifejezés és együttműködés bugyraiba. Valamikor 2019 Q1-ben tartjuk meg nekik a Superteam teamcoaching napot. Öröm lesz ilyen sokszínű csapattal dolgozni, nagyon várjuk a találkozást.

A verseny szervezőit köszönet és dícséret illeti: szórakoztató, könnyed, kedves díjátadót szerveztek, annyira, hogy kedvünk lett jövőre nekünk is részt venni! Ha itt olvastál először erről a versenyről, neked is csak ajánlani tudjuk!

Comment

Kooperáció!

Comment

Kooperáció!

"A #kooperáció természete" címmel tartott előadást tegnap a Corvius Egyetemen Mérő László a Befektetések és Vállalati Pénzügy tanszék szervezésében.

Mérő sok egyéb mellett a Berkeley egyetem egyik lengyel doktorandszuának doktori munkájáról mesélt, akinek kísérletében különböző országok csapatai egy-egy modellhajót kellet összerakjanak, csapatmunkában. Doktorija majdnem zsákutcába szaladt, mert - akárhogy vizsgálták a csapatok videófelvételeit - azok nem szolgáltak semmilyen használható tanulsággal a csapatmunkáról. Mígnem eszébe jutott a kutatónőnek, hogy megvizsgálja, miként választanak vezetőt a különböző csapatok, illetve ami fontosabb: választanak-e egyáltalán?!

hajoepites-min.jpg

A kísérlet fontos tanulsága az lett, hogy a főnökválasztás puszta ténye képes volt jól megjósolni a csapat sikerét, mindegy, hogy az adott főnök buta volt, fiatal, öreg, tapasztalt vagy tapasztalatlan.

Ki a főnök? Ezt kell eldönteni! És úgy is mondhatjuk, hogy ezt el kell dönteni! Ez nem minden. Érdekes még, hogy messze az amerikaiak végeztek a lista élén. Ők választottak leggyorsabban, és legjobban vezetőt maguknak. De jók voltak a Japánok és a Németek is.

Noha magyar csapat nem vett részt a kísérletben, kelet-európaiak igen. És jó gyatrán szerepeltek. Mérő szerint a magyarok sem szerepeltek volna jobban egyébként. Hogy miért? Az amerikaiak szerinte azért is jók ebben, mert az iskolában rengeteg a csapat és projektmunka. Például hogy menjenek haza a gyerekek, és sarjasszanak babot csapatban. Ezekben a projektekben a gyerekek feladatainak része, hogy vezetőt válasszanak maguknak, mert - ahogy ugye már tudjuk - ezt kell eldönteni, illetve, ezt el kell dönteni. Az amerikai gyerekek sokszor és gyakran kell eldöntsék, hogy ki lesz az alkalmas vezető, így rutint isz szereznek ebben. Mind abban, hogy kell valakit választani. Mind abban, hogy jó és egyre javuló érzékkel válasszanak valakit.

A japánoknál nem megleppő módon a legidősebb csapattagot választották vezetőnek. Míg az amerikai csapatok sokszro nem tudták megmondani, hogy miért éppen Bill vagy Jack lett a kiválasztott vezető, inkább csak úgy érezték, hogy ő lesz a legalkalmasabb. De ez az “úgy érezték”, ez az iskolából jött.

Szóval tanulság? Ha legközelebb kaptok valami projektet, válasszatok vezetőt. Ezen doktori munka alapján nem hibázhattok nagyot… a lényeg, hogy legyen valaki, aki döntéseket hoz, hogy hogyan építsétek meg a hajómodellt, mi jöjjön mi után. Ennek hiányában valószínűleg menni fog a szerencsétlenkedés, és nem fog elkészülni időre a hajó.

Comment

10 új ügyfél egy hónap alatt? Game on!

Comment

10 új ügyfél egy hónap alatt? Game on!

Szilágyi Misi vagyok. A BARRA Kommunikációs Intézet partnere, senior product manager. Ebben a pozíciómban elsősorban azért felelek, hogy a képzéseink és a diagnosztikai módszereink érthetőek, szerethetőek és eredményesek legyenek az ügyfeleink számára. Eredményesség az esetünkben az, ha a hozzánk forduló csapatok, közép- és felsővezetők megtanulják együttműködően kifejezni ötleteiket, véleményüket, gondolataikat. Mondhatnám úgy is, hogy ha egy cég tagjai energiát fektetnek kommunikációs, önkifejező és önismereti készségeik fejlesztésébe, akkor sokkal jobban tudnak együttműködni egymással és ügyfeleikkel is. Együtt és hamarabb érik el céljaikat.

Szerethető kollégáim egy részével pincelátogatáson, Szilágyi Misi meg én vagyok priosnyíllal kiemelve

Szerethető kollégáim egy részével pincelátogatáson, Szilágyi Misi meg én vagyok priosnyíllal kiemelve

Sales-es leszek, és vadakat terelő juhász!
Egy évvel ezelőtt úgy döntöttem, hogy felelősséget vállalok a cégünk sales tevékenységéért is. Úgy éreztem, abból tudok a legtöbbet tanulni, ha éles helyzetekben próbálom ki magam, olyanokban, amelyekben a tét, hogy minket választ-e egy ügyfél, vagy sem. Ezek azok a helyzetek, amikben kiderül, meggyőző-e a piac számára, amit kínálunk, vagy sem. Ha értem az ügyfeleink döntési mechanizmusait, a termékeinket is jobban tudom majd formálni, alakítani.

“Ha nincs sár meg trágya, nincs lótuszvirág sem!”
Ezen az úton hat hónapja indultam el, és számomra is nagy meglepetés, hogy tulajdonképpen rettenetesen élvezem. Kellett ehhez a volt interim CEO-nk, Bőthe Csaba is, aki a velünk töltött idő során egy életre aláhúzta sales fontosságát. Nem mintha nem tudtuk volna mi is, hogy mennyire fontos. De az a módszeres, folyamatos hangsúly, amit a sales általa kapott, számomra újdonság volt.

Szóval relatíve új terep ez nekem, eleinte kifejezetten kényelmetlenül éreztem benne magamat, de pontosan ez a kényelmetlenség kényszerített arra, hogy egyre többet gondolkozzak arról, mi az, amire valójában szükségük van az ügyfeleinknek. És arról is, mi az, amire nincs.

Árvai Péter, a Prezi.com CEO-ja sokszor mondja: “No mud, no lotus!” Vagyis, ha nincs sár meg trágya, akkor nincs lótuszvirág sem. Na valahogy ezzel az idézettel írható le az én utam is… sales kalandjaim kényelmetlen és kellemetlen pillanatokkal volt megtűzdelve, de éppen ezek a kényelmetlen és kellemetlen pillanatok azok, amiken átlendülve megtanultam és megszerettem ezt a feladatot.

Októberi kihívásom: 10 új ügyfél egy hónap alatt! Menni fog?
Szeretem a kihívásokat, ezért egy 30 napos kísérletbe fogok októberben. Megpróbálok legalább 10 új ügyféljelölttel találkozni, megismerkedni, és elmesélni nekik, hogy mivel foglalkozunk. Nem tudom, hogy a ti cégeteknél mik a sales elvárások, de nálunk 10 új ügyfél elég nagy dolog, idén január óta eddig összesen 8 új ügyféllel dolgoztunk.

Szóval ha 10 találkozóból nem is lesz mindenki ügyfél, de mondjuk 5-öt közülük meg tudok győzni, hogy tegyenek velünk egy próbát… na hát az elég nagy szó lesz!

Akasztják a hóhért?!
Azért is lesz izgalmas ez a kihívás, mert pontosan azokat a képességeket teszteli majd, amiket magunk is tanítunk az hozzánk forduló ügyfeleinknek. Hogy hogyan kell meggyőzően átadni ötleteket, gondolatokat másoknak úgy, hogy akarjanak együttműködni.

Tehát ha valakinek, akkor nekem sikeresnek kellene tudnom lenni lennem ebben. Be is vagyok rezelve kicsit. De hát ettől kihívás a kihívás.

Kikkel szeretnék találkozni?
Azt látjuk, hogy elsősorban HR vezetők, cégvezetők és/vagy csapatvezetők azok, akik megkeresnek bennünket, hogy foglalkozzunk a csapatukkal.

Én másfél éve dolgozom a BARRA Intézetnél, és mindig arra vágytam, hogy egyszer a marketing keressen meg minket, mert szerintem ők értik legjobban a kommunikáció erejét a cégben. De ez nagyon ritka. Szóval amit ezzel mondnai akarok, hogy marketingesek is welcome!

Hát dióhéjban ez az októberi kihívásom.

Honnan veszem a bátroságot?
Már így is hosszú lett ez a bejegyzés, de szeretnék még elmesélni valamit. Ez megmagyarázza, hogy miért vagyok ilyen rámenős, és egyáltalán, miért merek nem csak csendben belefogni, hanem még világgá is kürtölni ezt a kihívást.

Van egy nagyon jó dokufilm a Netflixen, nem tudom, találkoztatok-e vele, az a címe, hogy Emanuel Macron: Behind the Rise

Franciaország történetének legfiatalabban megválasztott elnökéről szól, a kamerák minden fontos pillanatban jelen voltak az választási kampánya során. Ebben a filmben van egy számomra nagyon fontos jelenet, ami megváltoztatta a viszonyomat az ügyfeleinkhez. És amit ma már a képzéseinkben is tanítunk. Elmesélem, aztán megmutatom.

15 nappal a választási végjáték előtt - tehát Macron még messze nem elnök - egyszercsak egyérteművé válik az előrejelzésekből, hogy komoly esélye lesz megnyerni a választást. Tudni kell, hogy nem sok eséllyel indult. De a kampánystábban mindenki odatette magát, és ez meghozta az eredményt, kissé talán váratlanul is. Viszont jól el is fáradt a csapat, elkezdtek kicsit kiengedni, hátradőlni az érkező jó hirek hatására.

Macron ezt hamar észreveszi, azonnal összehívja a kampánystáb legfontosabb tagjait, és az asztalra csap. Hatásos! Elmondja az embereinek, hogy látja, mi történik. És hogy pont most a legfontosabb, hogy összeszedjék magukat.

A következő 15 napban - mondja - alhatnak, és ehetnek. De ezen kívül csak a kampánnyal foglalkozzanak! Semmi mással! Nyomatékosítva elismétli: S E M M M I M Á S S A L!

A jelenet, ami egy életre megváltoztatta a hozzáállásomat az ügyfeleinkhez
De nem csak utasít - és itt jön a lényeg - hanem érvel is. Azt mondja, ha nem húznak bele, lemondhatnak a győzelemről. Innen pontosan idézem: "Én ismerem a francia embereket. Ez az egy, amit néznek. A nap végén az érdekli őket, hogy ki akarja a legjobban az elnöki pozíciót. Nagy jutalma van annak, hogy ki akarja a legjobban. És mi fogjuk legjobban akarni!"

Nekem ez a jelenet a filmben egy életre megváltoztatta a hozzáállásomat az ügyfeleinkhez. Bátorságot adott, hogy kendőzetlenül kifejezésre juttassam, hogy IGEN! Mi el akarjuk adni magunkat, akarjuk a közös munkát. Nem hatalomvágyból, vagy pénzhajhászásból. Hanem mert hiszünk a termékeinkben, és látjuk a változást, amit a tanítványaink elérnek vele.

Nem véletlenül van missziónk
Kommunikációs tréningeket tartunk cégeknek és magánembereknek, mert abban hisszünk, hogy az emberi létezés egyik legnagyobb élménye egy jó, flottul működő csapat tagjává válni. A jó csapatok pedig - dobpergés - kivétel nélkül mindig jól is kommunikálnak.

A kommunikáció olyan képesség, ami fejleszthető. És mi baromira jók vagyunk benne, mert nem csak tudjuk, de imádjuk is csinálni!

Nekem van egy kihívásom októberre. Neked pedig - ha van kedved - van egy izgalmas kávészüneted.
_ _ _ _
U.i.: Ha szeretnél direktben megkeresni, elérsz a szilagyi @ barra.hu mailcímen.

Comment